Många sektioner håller denna högt, andra använder det väldigt sällan. Oavsett bör man balansera utskick väl för att inte förlora förtroende. Satsa på tydliga rubriker så att mottagaren snabbt kan bedöma om det är relevant eller inte.
Ex. "Anmälan till sektionsmöte", "24 h kvar att kursutvärdera" osv.
-
Tips
- Håll nyheterna korta. Länka hellre vidare till mer läsning på hemsidan etc.
- Ha alltid bild om du kan, även loggor funkar om det inte finns en bild.
- Var personlig och våga humor. Avsluta med något lättsamt, t ex "ordförandes bästa kladdkakerecept" (OBS! verkligt exempel)
- Välj dag och tid med omsorg. Benägenheten att läsa ett utskick är tätt förknippat med timing. Fundera över när du helst läser ett nyhetsbrev t ex.
- Effektivisera med färdiga program, ex Mailchimp och Get a Newsletter. Det ger dig inte bara ett smidigt verktyg men även chans att få reda på om brevet läses och i så fall vad som läses tack vare detaljerad statistik.
-
Nyhetsbrevstjänster
- Get a Newsletter - Svenskt. Gratis eller väldigt billigt beroende på hur många mail ni skickar ut. Detta är verktyget som kåren använder för nyhetsbrev sedan 2014. Bra statistik och snabb support på svenska.
- Mailchimp - Amerikanskt. Gratis upp 12 000 mail till 2000 prenumeranter per månad.